Led extraljus – Ett kontroversiellt ämne
Jag känner mig tudelad och har svårt att beröra detta ämne på ett objektivt sätt, men ska ändå ge det ett försök. Det är vida känt att jag är en stolt raggare som gillar underhållning, men vart står jag i denna fråga? Är det ok att montera moderna extraljus som drivs med lysdioder (led) på en Cadillac?
Svaret är enkelt, såklart att man kan det! Jag håller fast vid traditioner men att säga nej till extraljus som ger överlägsen prestanda bara för att tekniken är ny, är enligt mig helt fel. Om man delar den uppfattningen så kan man likväl flytta in i en grotta och leva som man gjorde förr i tiden.
För er som inte är uppdaterade inom den moderna led-tekniken så tänkte jag namnge de fem bästa anledningar till varför även du bör satsa på led.
Fem utmärkande egenskaper för led extraljus lampor:
- Lång livslängd (mellan 30.000 till 50.000 drifttimmar)
- Bättre ljuskvalitet (CRI)
- Underhållsfritt (Inget behov av ballast som kan gå sönder)
- Bättre ljusbild (Lumen är inte viktigast, ljusbilden är det mest väsentliga)
- Priset (Med tanke på livslängden behöver inte lamporna bytas lika ofta
En led ramp på raggarbilen – ett gränsfall
Runda extraljus är för mig något klassiskt, även om tekniken förändras så talar vi fortfarande om samma sorts lampor och utformning som på 70-talet. Med avlånga extraljus då blir det plötsligt en annan femma och hela ämnes kastas plötsligt om. Att våga sig på att sätta en led ramp bakom grillen på en raggarbil, är för mig, ytterst tveksamt. Det känns inte helt rätt för mig då kopplingen till moderna bilar är väldigt stark. Även om rampen drivs av halogen så förknippar man den ändå med en modernare led ramp som passar bättre på en Audi A3 eller Volvo V70. Om du tycker annorlunda så får ni gärna dela med er av era åsikter.